Spójrz na menu po lewej stronie. Ten kurs składa się z 12 lekcji, podzielonych na części. Pod “1 LEKCJA – LINIE” znajdziesz strzałkę do rozwinięcia listy zagadnień poruszanych w tej lekcji. Po przeczytaniu tekstu z tej strony, wybierz z listy “CZĘŚĆ 1.1. – CHWYT OŁÓWKA”. W podobny sposób przejdziesz do kolejnych zagadnień i lekcji. Zawsze możesz również wrócić do dowolnej lekcji/zagadnienia, wybierając dany temat z menu po lewej stronie.
Ponadto, wszystkie grafiki i filmy mogą zostać powiększone. Możesz powiększyć grafikę poprzez kliknięcie w nią.
Możesz również powiększyć i zmniejszyć tekst na stronie poprzez kombinację przycisków CTRL i przycisk + lub CTRL i przycisk -. Jeżeli taka kombinacja przycisków nie działa w przypadku Twojej przeglądarki – sprawdź opcje powiększania i pomniejszania dedykowane dla Twojej przeglądarki internetowej.
Życzę Ci owocnej i przyjemnej nauki oraz pięknych prac artystycznych,
Marlena Sztamborska
W każdej lekcji znajdziesz treści z e-booka odpowiadające danemu zagadnieniu. Poniżej znajdziesz również linki do ściągnięcia e-booka w różnych wersjach:
Zapraszam Cię serdecznie na naszą zamkniętą grupę wsparcia tylko i wyłącznie dostępną dla uczestników kursu PODSTAWY RYSUNKU. Grupa znajduje się na Facebook’u i nazywa się KURS – PODSTAWY RYSUNKU. Zmieniłam ustawienia grupy na grupę tajną co oznacza, że nie jest możliwa do odszukania. Aby do niej dołączyć, proszę wysłać zaproszenie do grona znajomych mojego profilu na Facebook’u Marlena Sztamborska Art. Po zaakceptowaniu zaproszenia i podaniu w wiadomości numeru zamówienia wyślę zaproszenie do grupy. Wysłanie numeru zamówienia jest konieczne, ponieważ nie zawsze profil użytkownika ma tą samą nazwę co osoba zamawiająca kurs.
Na grupie tej możesz dodawać zdjęcia/ skany swoich prac z prośbą o korektę. Udzielam jej każdej osobie, która o to poprosi.
Gdybyś był zainteresowany również darmowymi tutorialami rysunkowymi, to serdecznie zapraszam Cię na mój kanał YouTube, gdzie pokazuję jak tworzyć rysunki krok po kroku oraz poruszam różne tematy związane ze sferą artystyczną.
Aby móc sprawnie przejść przez kurs Podstawy rysunku potrzebujesz kilka materiałów, które Ci w tym pomogą. Prawdopodobnie większość z nich masz już w domu, więc wydatki nie powinny Cię przytłoczyć.
Gdybyś jednak okazało się, że nie masz przyborów potrzebnych do rozpoczęcia kursu to mam dobrą wiadomość! Po wielu latach uczenia zauważyłam, że nie ma możliwości kupienia wszystkiego w jednym miejscu, dlatego stworzyłam markę Paletro, w której dostępne będą gotowe zestawy rysunkowe oraz malarskie.
Na stronie paletro.pl można zakupić zestaw rysunkowy PODSTAWY RYSUNKU, który jest właśnie dedykowany do mojego kursu. Jeśli czytasz tą informację między 23 listopada 2020, a 6 grudnia 2020 to oznacza, że właśnie trwa przedsprzedaż. W cenie 227 zł możesz zakupić pełen zestaw wszystkich przyborów, które używam w kursie PODSTAWY RYSUNKU. Zestawy będą wysyłane od 7 grudnia 2020 roku w kolejności złożonych zamówień. Gwarantuję, że dojdą przed świętami Bożego Narodzenia!
– ołówki w drewnie o różnych miękkościach. Polecam wybrać zestaw np. 2B, 4B, 6B, 8B albo 3B, 5B, 7B, 9B.
– sztyfty grafitowe. Idealnie posłużą do cieniowania w pierwszych fazach. Dostępne są w 3 miękkościach: 2B, 4B oraz 6B.
– *zamiast ołówków w drewnie możesz pomyśleć o ołówkach w oprawie metalowej o wkładzie 2 mm. Wtedy również warto zaopatrzyć się w wartości co dwa B. Posiadają one odkręcaną skuwkę, która służy za temperówkę.
– ołówek automatyczny o wkładzie 0,3/0,5/0,7 mm. Świetny do rysowania małych szkiców albo rysunków od linijki gdzie potrzebna jest duża precyzja.
– wkłady do ołówków metalowych 2mm oraz 0,3/0,5/0,7 mm.
– gumki w ołówku drewnianym i jako wkład w plastikowej oprawie. Idealne do ścierania detali.
– kolorowe długopisy i/lub kredki. Pomogą one zaznaczyć linie w taki sposób, aby się nie pogubić podczas ćwiczeń.
– *obsadka do ołówków w drewnie. Pozwala na maksymalne zużycie ołówka do końca.
– marker kredowy lub suchościeralny. Będzie potrzebny do rysowania na płytce plexi. Dzięki niemu można wytrzeć rysunek.
– *marker permanentny. Jeśli będziesz chciał stworzyć na stałe kratkę pomocniczą na płytce plexi, to możesz wykorzystać do tego marker permanentny.
– gumka chlebowa. Pozwala na delikatne zdejmowanie warstwy ołówka, jednak równie dobrze radzi sobie z całkowitym ścieraniem obszarów rysunku. Idealnie nadaje się do rozświetlania partii rysunku.
– gumka kauczukowa. Teoretycznie jest taka sama jak gumki w wkładzie plastikowym lub drewnianym, jednak tutaj można pozwolić sobie na ścieranie większej powierzchni. Możesz także nożykiem lub nożyczkami odciąć kawałek gumki i zetrzeć nią precyzyjnie część pracy.
– temperówka. Jest oczywiście potrzebna do strugania ołówków w drewnie. Polecam zakupić temperówkę metalową, ponieważ ma dłuższą żywotność, a odkręcając śrubkę możesz ją naostrzyć (UWAGA! Warto poczytać jak to robić, aby nie zrobić sobie krzywdy).
– klipsy do papieru. Pomogą Ci przypiąć kartkę do deski, jeśli planujesz rysować na sztaludze lub z deską na kolanach. Zamiast klipsów możesz użyć taśmy malarskiej.
– pędzel. Najlepiej zaopatrzyć się w pędzel z miękkiego włosia, np. z kozy. Służyć będzie do omiatania resztek gumki kauczukowej z pocieniowanych powierzchni rysunków. Być może teraz będziesz uważać, że to zbędny zakup ale gwarantuję, że ciężko Ci będzie delikatniej pozbyć się resztek gumki. Inne rzeczy, którymi będziesz próbować je zdjąć mogą spowodować uszkodzenie rysunku!
– proszek grafitowy. Będziemy nim cieniować, jednak możesz ewentualnie samodzielnie stworzyć taki proszek przez ścieranie grafitu z ołówka (najłatwiej z automatycznego) nożykiem, jednak to proces dość długi. Możesz również włożyć kawałek grafitu w szmatkę czy w grubszy papier i rozkruszyć na pył (młotkiem lub słoikiem itp.). Najłatwiej jednak zakupić gotowy proszek.
– plexi. Zakup płytkę plexi w rozmiarze a4. Powinna być grubsza, najlepiej 1 lub 2 mm, aby można ją było trzymać pionowo bez prawdopodobieństwa, że się zegnie w pół. Będziemy jej używać do lekcji poświęconej płaszczyźnie obrazu.
– nożyczki lub nożyk. Będzie potrzebny do cięcia papieru gdybyś chciał np. podzielić kartkę na mniejsze części.
– ekierka, linijka, kątomierz oraz cyrkiel. Wszystkie te przyrządy będziemy używać w lekcji o perspektywie.
– *taśma malarska. Ma takie samo zastosowanie jak klipsy.
– *passe-partou. Zakup w dwóch rozmiarach – A4 oraz jakieś mniejsze. Możesz zakupić drugie i tak jak na zdjęciu stworzyć dodatkowo dwa kawałki w kształcie dwóch liter „L”. Tak samo można to wyciąć z kolorowej kartki papieru. Będziemy używać tych przyrządów do kadrowania.
– deska. Możesz zakupić taką deskę w niemal każdym sklepie budowlanym na dziale stolarskim. Płyta MDF wydaje się być najlepszym rozwiązaniem, ponieważ ma gładką fakturę. Płyta drewniana również będzie w porządku. Jeśli chcesz rysować tak jak ja w kursie, to zakup dwie: w rozmiarze B2 oraz B3. Jeżeli nie planujesz rysować na sztaludze lub kolanach to ten zakup jest zbędny, jednak będzie lepszym wyborem, niż przejście przez kurs rysując w szkicowniku. W zestawie Paletro jest to płyta MDF w rozmiarze A3.
– szkicownik. Polecam takie, które mają gramaturę powyżej 120g/m². Jeśli planujesz rysować na kartce na desce, to ten zakup jest zbędny. Możesz zakupić dodatkowo taki szkicownik do samodzielnych ćwiczeń. Jeśli szkicownik ma być używany podczas kursu, to lepiej nie wybierać mniejszych niż w rozmiarze A4.
– brystole lub blok rysunkowy. Kartki, na których rysuję podczas kursu mają wymiary formatu A3 albo A2 (również B3 i inne). Warto się w nie zaopatrzeć, jak również w deskę, na której będzie można tą kartkę przyczepić. Możesz również rysować na stole, jednak pamiętaj, że widok rysowanej rzeczy może ulegać zmianie wyglądu w perspektywie. Wtedy musisz na bieżąco patrzeć od góry i sprawdzać czy na pewno wszystko jest dobrze narysowane. W zestawie Paletro jest to blok rysunkowy w rozmiarze A3.
– teczka. Przyda się nie tylko do trzymania wszystkich rzeczy w jednym miejscu, ale również do trzymania rysunków. Teczka w zestawie Paletro jest w rozmiarze A3.
Warto tutaj także wspomnieć o gramaturze papieru. Na początku warto po prostu złapać ołówek i kawałek kartki, żeby sprawdzić czy to czujemy. Ale jeśli chcesz popróbować rodzaje papieru to warto, żebyś znał podstawy wyboru papieru oraz zależności jakie między nimi występują. Gramatura to „ciężar” wyrobu papierniczego wyrażona w gramach na metr kwadratowy. Gęstość papieru wpływa głównie nie na grubość kartki, tylko jego wagę.
Do prac rysunkowych najbardziej polecam kartki powyżej 120gr/m2, można też spróbować 90gr/m2. Tutaj ważniejsza jest jednak faktura, czyli sposób wykończenia papieru. Możemy zakupić papier gładki czy szorstki, lecz na początek polecam ćwiczyć na papierze gładkim białym. Później można sprawdzać różne gramatury, wykończenia czy kolory podłoża i dopasować je do własnych preferencji.
Znak gwiazdki (*) przy danej rzeczy oznacza, że nie występuje ona w zestawie Paletro i nie jest konieczna do rozpoczęcia kursu.
A tu możesz zobaczyć nagranie, w którym pokazuję jak używać te produkty oraz gdzie prezentuję cały zestaw.
Zaczynamy! Czas na pierwszą lekcję!
W tej lekcji pokażę Ci różne ćwiczenia rysowania linii prostych, zagiętych oraz cieniowanie.
W tym rozdziale skupimy się na stawianych liniach, kresce oraz cieniowaniu. Istotne jest, aby w całym procesie ćwiczeń pamiętać o ważnej kwestii – usztywnieniu nadgarstka. Bez tego ciężko liczyć na dobre efekty pracy. Dlatego przynajmniej przy niniejszych ćwiczeniach kreskę prowadź ramieniem, a nie nadgarstkiem, ponieważ ogranicza on zakres ruchu. Będzie to trudne, jednak efekty szybko cię zaskoczą. Druga kwestia to szybkość stawianej linii. Postaraj się tworzyć zamaszyste i płynne linie. Dzięki temu po jakimś czasie twoja kreska będzie wyglądać profesjonalnie i pewnie, a nie jak powolna i toporna linia stawiana przez zbyt wolny ruch ręki. Przy luźnych liniach (czyli nieprostych), ruch może wychodzić od nadgarstka. Różnica jest taka, że wtedy kreski będą wychodzić łukowate, a nie proste. Pamiętaj, żeby we wszystkich ćwiczeniach kartka/szkicownik były sztywno przymocowane do podłoża! Wszystkie ćwiczenia będziemy wykonywać na poziomych formatach (chyba, że wyraźnie zaznaczę zmianę kadru).